Liberális kereszténység
(Az írás részlet a Veszélyben a kereszténység? c. kiadás alatt álló könyvemből)
A liberális teológia kezdetei a XIX.
századba nyúlnak vissza és a protestánsokhoz köthetők. Jézus, mint Megváltó
háttérbe kerül, az emberi értékelődik fel. Az üdvösségtörténetet a csodáktól
megfosztják, a keresztény tudomány nem fogadja el, csupán szimbólumként
értelmeződik még a Feltámadás is. A liberális teológia a folyamatos fejlődésben
van, tekintélyt nem ismer el, a Biblia tekintélyét is elveti. Megkezdődik a
tudomány istenítése, az individualizmusban az ember a legnagyobb tekintély. A
liberális protestánsok szimpatizálnak a jezsuitákkal, később ők hozzák be a
katolikusságba a liberális szellemet. Kompromisszumot kötnek a korszakkal, a
világgal az evangélium rovására.
Paul Tillich evangélikus teológus
hajtja végre a „mitológiátlanítás” programját. A legtöbb bibliai esemény
szimbólum vagy mítosz lesz írásaiban. Mítosszá válik a Biblia minden lényeges
eleme: a paradicsom, Ádám és Éva, az özönvíz, az egyiptomi kivonulás, a Messiás
szűztől való születése, Jézus csodái, a feltámadás, mennybemenetele, bíróként
való visszajövetele. A tudományos hit sem a gyógyításokat, sem a Feltámadást
nem fogadja el.
A liberális katolikus szellem
Franciaországban keletkezett a XIX. században később a modernizmus vitte
tovább. Főbb jellemzői: a „hamis béke”, a tolerancia szó hamis használata, az
egyetemes megváltástan. A hamis béke a világgal való békekötést jelenti,
jellemzője a vallásokkal való béke. Ha a többi vallást hamisnak mondom, nem
terem békét, így megtörténik a vallásokkal való békekötés, a Világvallások
Parlamentjén ezt dokumentálják is. Bevezetik a tolerancia fogalmát, ami a mai
napig jellemzője posztmodern liberális világunknak. Azt mondják, hogy sok út
van, ami mind ugyanoda vezet, ezzel a jézusi „Én vagyok az út, az igazság és az
élet” igazságát negligálják. Elterjed az egyetemes megváltástan, ami szerint
Jézus megváltó tette által, már az egész világ megváltott, akár hisz Jézusban,
akár nem.
A katolikus liberális szellemet is a
világhoz való igazodás jellemzi, amivel ellentétbe kerül önmagával. Ahogy a
protestánsoknál itt is a csoda alig létezik, minden mítosz és szimbólum, erős a
tudományra való támaszkodás. A katolikus liberális teológia főbb alakjai:
Teilhard de Chardin, Hans Küng, Carl Rahner, és Henri Boulad.
Teilhard de Chardin XX. század eleji
jezsuita teológus. A dicsőséges Krisztust piedesztálra emeli, de hallani sem
akar az értünk szenvedő Isten Fiúról. A „fejlődés” a vezércsillaga, ahol a
kozmikus Krisztus az evolúció ura. Jellemzi a tudomány istenítése, ám a jézusi
evangéliumot megtagadja, mely a bűnbeesett Ádám és Éva után Megváltani jött az
emberiséget a bűneiből. A tudományba vetett hit, és a szeretet, mint kozmikus
energia teológiájának jellemzője. Így alakul ki később a jezsuitáknál, hogy
„elég csak a szeretet”, míg a megváltó tett fontosságáról nem hallunk. Az
evolúció tana miatt, megtagadja a közvetlen teremtést, Ádám és Éva bűnbeesését,
és így a bűnmegváltást is. Nem az ember bűnös, hanem a teremtés anomáliái
okozzák a szenvedést. Addig jut, hogy a Kereszt előtt sem tud letérdelni, mely
Krisztus kereszthalálára, vérével való bűnmegváltásra emlékeztet. A Megváltó Isten
helyett, a haladás és fejlődés az istene. Az eredeti bűnt kényszerzubbonynak
tartja, mely gátolja őt a szárnyalásban, az evolúciós vallás megalkotásában. Nem
hisz a biblikus csodákban, hanem azt tartja csodának, ha ennek ellenére az
ember hisz az evangéliumban. Isten okozta a rosszat, tökéletlen teremtésével.
Azt ajánlja a „bűn” szó helyébe a „haladást” tegyük. Ezzel „más evangéliumot”
hirdet, amitől óvnak az apostolok. Ezoterikus hamis tanításokig jut, amikor azt
mondja, magunkat kell üdvözítenünk, önfejlesztés és tudatosulás által. Azt
ajánlja, vezessük be az evolúció vallását, ahol Krisztus az Omega pont, az
összegyűjtő, a fejlett tudatosult emberek végső állomása.
Chardin mai követője Henri Boulad
egyiptomi jezsuita szerzetes. Magáénak vallja Teilhard fő vezérfonalát a
fejlődést, az evolúció tanát, a tudatosulást, mint az ember önfejlesztésének
eszközét. Ő is megkérdőjelezi az eredeti bűnt, a teremtésben van a rossz, mint
elődjénél. Többször kifejti, hogy nem Istent akarja dicsőíteni, sem itt sem a
túlvilágok („akkor inkább megnéznék egy krimit”), hanem az evolúciót a
fejlődést szolgálni. Írásaiban a reinkarnáció hite mellett teszi le a voksát,
egyébként is jellemző rá a keleti, ezoterikus szemlélet. Azt szorgalmazza, hogy
az egyház is fogadja el a keleti reinkarnáció tanát. Azt mondja rokonaink sem a
mennyben sem a pokolban nincsenek, hanem bennünk vannak, haláluk után
visszatérnek a földre és belénk költöznek. Jézus sincs a mennyben, hiába
mondták az apostolok, hogy az Atya jobbján ül, ő ebben nem hisz. Itt van
velünk, segíti a mi fejlődésünket, mint a fejlődés ura, ahogy ezt Chardin
írásaiban is láthattuk. Azt állítja, hogy Jézus nem ítélkezik, tehát mint égi
bíró visszajövetele sem hihető Boulad számára. A poklot pedig felejtsük el,
mintha nem is létezne. Besorol azon humanista liberális gondolkodók közé, akik
azt mondják, hogy Isten annyira jó, nem ítéli el a bűnös embert, a pokol nincs
is. Istent nőiesíti, azt mondja elsősorban anya, így nem is ítélkezhet. Feltűnően
sokat foglalkozik írásaiban a szerelemmel és szexualitással, dicséri az indiai
tantrikus jógát, a szexualitással való kísérletezés istentelen gyakorlatát. Azt
reméli, hogy a feltámadott életben lesz szerelem és szexualitás. Boulad nagyon
népszerű korunkban, ahogy Chardin is igen keresett olvasmány pedig „más
evangéliumot” hirdetnek.
A mai is élő Hans Küng katolikus
teológus, a valóságos feltámadást elutasítja, bár korábbi könyveiben a
feltámadottról dicsérően ír. A nagy világvallások közötti békét keresi, amiről
olvashattuk, hogy „hamis béke”, mert a megváltó Krisztus egy út lesz a többi
között, mintha mindenki a saját vallásában üdvözülhetne anélkül, hogy ismerné
Jézust, kerülhetne mennyországába. Ő is ünnepli a tudományt és az evolúciót, és
a korábban ezt elutasító egyházat kárhoztatja. Elítéli a tekintélyre való
hivatkozást és ilyen könyv a Biblia. A természettudomány istenítése mellett, a
történeti bibliakritika tudományát is élteti, amiről tudjuk, hogy mennyire
megingatta a hitet a Bibliában, mint Isten ihletett igéjében. Ő is elutasítja a
közvetlen Isten általi teremtést, és a bűnbeesését. A teremtés számára
„metaforikus képes beszéd”, a csodák nem léteznek, mert a természeti
törvényeket Isten sem lépheti át. Az egyes próféták történeteit „népi
elbeszélésnek” tartja. A Bibliában leírt apokalipszis csupán metaforikus kép,
elutasítja a tisztítótüzet és az örök pokol létezését is.
Karl Rahner főként az egyházreformok
terén tevékenykedett, sok jó javaslatot tett, ami manapság válik realitássá. Teológiája
klasszikusnak tűnik, bár tartalmaz liberális elemeket. A „teremtés művében lévő
iszonyatról” ír, amivel hasonló gondolatot fogalmaz meg, mint Chardin, ahol a
teremtésben van a Rossz. A világvallásokról pedig azt állítja, hogy bennük is
ott van Jézus Krisztus. A formális tekintélyt elveti, a pápát lehet bírálni. Az
evangéliummal ellentétes téziseket nem fogalmaz meg, mint az előbb felsorolt
teológusok.
Volt egy magyar katolikus pap,
piarista tanár Bulányi György, aki liberális teológiai tanokat hirdetett. Ma is
vannak követői pedig veszélyes téves teológiát képvisel. Jézust csak, mint
tanítót tekinti, elutasítja véres áldozatát a bűnök eltörlésére. Jézus szerinte
nem azért jött, hogy vérével kiengesztelje Istent, csak, mint tanító jelentős,
akit követni kell egyre nagyobb tudatossággal, az ember tulajdonképpen önmagát
váltja meg. Pál megváltástanát teljes egészében elutasítja, csakúgy, mint az Ószövetséget.
Ezzel az üdvösségtörténetet megcsonkítja, elutasítva az ősatyákat, Isten üdvösségtervének
előkészítését is elvetve, csakúgy, mint a prófétákat. Az ehhez hasonló
felfogásból alakult ki a XX. századi felfogás, mely azt kérdezi: Kinek kell
Ilyen isten? (ti. aki halálra adja a Fiát?) Ez bejutott mára a katolikus
teológiába a hittanképzésekbe, de ott van minden liberális elhajló
gyülekezetben, akik Istent ma humanizálni akarják. Ezzel Bulányi is „más
evangéliumot” hirdetett, amitől óva intettek bennünket az apostolok, mert a
gonosztól van.
Végül egy zsidó rabbi könyvéről kell szólnunk(Kushner, Harold: Amikor rossz dolgok történnek jó emberekkel), ami igen népszerű keresztény körökben is. Tagadja Isten
mindenhatóságát, törődését az emberrel, és az imára adott választ. Isten,
tehetetlenül nézi a káoszt, nem áll hatalmában és nem is képes rá, hogy
beavatkozzon. Bár a „választott nép” közül való, tagadja ő is a bibliai
csodákat. Felteszi a kérdést, hogy mire való az ima és a vallás? Azt
válaszolja, nem azért imádkozunk, hogy rátaláljunk Istenre, hanem hogy
közösségben legyünk. Teljesen elveti a segítségkérő imát ennek nincs értelme, Isten
korlátai miatt, mert ő sem hághatja át a természeti törvényeket. Végső kérdése
az, megbocsátunk e Istennek, hogy ilyen tökéletlen világot teremtett? Nem jut
el annak megértéséig, amit az Ószövetség végig hangsúlyoz, hogy ok-okozat van,
az emberi bűn okozza az ember szenvedéseit.
Azt látjuk, hogy XX-XXI. századra a
zsidó kereszténységben, legyen az protestáns, katolikus, zsidó tévtanok,
eretnekségek alakultak ki a teológiában. Örülhetünk, ha találunk még
szigeteket, ahol a „más evangélium” fertőzése még nem ért el. Keresnünk kell
ezeket a helyeket, és bármi történjen, ragaszkodnunk kell a bibliai Igéhez, az
eredeti evangéliumhoz. Biztosak lehetünk abban, hogy Isten számon fogja tőlünk
kérni, tévtanokra hallgattunk e vagy hűséggel ragaszkodtunk e Igéjéhez, ami a
Szentírásban van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése