Welcome to Trump! Miért sírnak az
amerikai diákok?
Az amerikai elnökválasztás kapcsán
joggal merül fel bennünk a kérdés, mit jelent Trump megválasztása a magyaroknak
és a világnak? Mindenekelőtt bejelenti az eddigi posztmodern, liberális
világrend lebomlási folyamatának kezdetét. Nagyon régóta várunk erre, hosszú
volt az út, míg idáig eljutottunk. De nem mindenki örül. E világrend gyermekei,
akik már ebbe születtek bele, sírnak. Vajon miért? Erre keressük a választ,
másrészt felhívjuk a figyelmet arra, tévedés azt gondolni, hogy Amerikából
indul ki minden és úgy terjed szét a világban.
Az igazságkeresők mindig Európából
jöttek. Az új trendek mindig európai filozófusok, írók, nagy gondolkodók
agyából pattantak ki, amit Amerika átvett, felnagyított és gyakorlatra
lebontott exportként adott vissza. A francia forradalomtól eredeztethető a
szabadság, egyenlőség, testvériség liberális elve, mely meghirdette az Isten
nélküli humanizmust és megkezdte a keresztény Európa lebontását. Az Egyház, a
keresztény hit és morál megtámadtatott, a szekularizációval az Egyház és az
állam különvált.
A német filozófusok a XIX. századtól
kezdve folytatták a lebontó munkát, aminek következménye lett a XX. században a
posztmodern, liberális elv világtrenddé válása. Ez átnyúlt a XXI. századra is,
ennek volt reprezentáns képviselője a Clinton család. Nos, ez bukott most meg,
itt szakad meg a XIX. századvégtől felerősödött folyamat, ami átívelt a XX.
századon egészen a mai napig.
De hogyan jutottunk el ahhoz a
folyamathoz, melynek következményeként ma nem lehet egyetlen egyetemen sem
keresztény szempontból semmit bemutatni a keresztény Európában és persze
Amerikában sem? Ez a trend látszik megfordulni, kezdünk eredeti keresztény
gyökereinkhez visszatérni. Amerika melynek Alkotmánya a protestáns etikára épült,
régen elkanyarodott ettől az értéktől, de most felcsillan a remény a
visszatéréshez. Ezért sírnak most az amerikai diákok, liberális tanári karaikkal
együtt Clinton bukásán. A posztmodern, liberális „értékrelativizmus (ugyanis)
kötelező tananyag lett” az oktatás minden szintjén, ahogy ezt az amerikai
társadalomtudós Fukuyama (1992/2000) mondta. Nemhiába, dolgoztak ezen a XIX.
század vége óta európai filozófusaink, Amerika ennek kitűnő megvalósítójává
vált.
Európai gondolkodóink a keleti
vallási filozófiát akarták beültetni a nyugati tudományokba a kereszténység
helyett a XIX. században, igen sikeresen. Schopenhauer német filozófus volt az
első, aki beépítette a nyugati kultúrába a keleti buddhizmust, majd folytatta
Nietzsche, aki megírta az Evangélium pamfletjét a Zarathustrában. Költői mű
volt, nagy tehetséggel megírva, óriási hatása lett. A munkát folytatta C. G.
Jung svájci pszichológus a XX. század elején, aki lefordította a pszichológia
nyelvére a buddhizmust és az ázsiai taot. Mi köze van mindennek ehhez? Nagyon
sok, mert a francia forradalomtól induló ateizmuson kívül ez az alapja a kereszténység
lebontásának és az értékrelativizmus kialakításának. Megrendítették a Szentírás
tekintélyébe vetett hitet, elkezdték egy vallásként kezelni az archaikus keleti
vallások között. Az egyetemeken, a XVIII. századvégen megindult a
vallástudomány oktatása, melynek kiindulási alapja a kereszténység
megrendítése, az Egyház lerombolása volt. A vallástudomány az egyetemeken az
„antiklerikalizmus jegyében jött létre”(Máté-Tóth, 1999) és ez fontos funkciója
a mai napig. Az európai értékrelativizmus gyökere a keleti vallások bekerülése,
innen jutott be a nyugati gondolkodásba az ateizmussal keveredve, ebből alakult
ki a posztmodern, liberális világkép. Ma ott tartunk, hogy keleti guruk mondják
meg, hogy kellene gondolkodnunk,- mondta Ratzinger bíboros a későbbi XVI.
Benedek pápa- a keresztény egyetemesség tudata elveszett.
Honnan jöttek a keleti guruk? Nem
Indiából, hanem Amerikából. Európai gondolkodóink voltak az építőmesterek, de
Amerika tette naggyá a liberális értékrelativizmust. Mikor a guruk látták, hogy
a nyugati filozófia megteremtette az alapot tanaik terjesztéséhez, elkezdtek
beözönleni Amerikába. Amerikában ugyanis rohamléptekkel kezdett fejlődni a
média minden ága a múlt század elejétől és meghatározó véleményformálóvá vált a
világban. Amerikából mentek Európába, majd a rendszerváltás után érkeztek a
guruk hozzánk. A vallásaik által
képviselt gondolat pedig már rég bejutott minden tudományba. A keleti ambivalens istenképből ered tanításuk,
ahol az istenek jók és rosszak egyben. Ebből következik, hogy nincs bűn csak
tapasztalat, nincs jó és rossz. Ez lett a gondolkodás alapjává Európában és
Amerikában az archaikus kor feltámasztásával. A zsidó-kereszténység Istene ugyanis Szent, csakis jó, különválasztja a
jót a rossztól, az igazat a hamistól. Ez a gondolkodás ma tiltott, az
értékrelativizmus a kötelező tananyag és elvárt gondolkodás a világban. Ez is
jó, meg az is jó, ha a szexuális irányultságod a hasonló neműek felé visz, az
is jó. Ha megölöd a megfogant gyermekedet, az is jó, ki szólhat bele? Ki mondja
meg mi az igaz? Ez volt a francia posztmodern filozófusok kérdése a múlt század
közepén. (Lyotard, Foucault) Liberális posztmodern szabadságképük a keresztény
morál nélküli humanizmus, amit álhumanizmusnak nevezhetünk. Trump győzelmével
ennek a világképnek a végét siratják az amerikai egyetemeken. Azt mondják Jézus
olyan próféta volt, mint Buddha, és mint Mohamed nem világmegváltó Krisztus. Lehet,
eljön megint az idő, hogy ez a hazugság megdől. Lehet, eljön az idő, hogy lehet
keresztény pszichológiát művelni, mely nem a keleti önmegváltás copingjában van.
Lehet, eljön az idő, mikor lehet keresztény szempontból bemutatni a
filozófusokat. Amikor lehet keresztény néprajzot művelni ahol nem a „varázsló,
sámán, táltos a szent egy típusa”(Horváth,1996) és nem „kommunikációs szakember”,
hanem az okkultizmus egyik képviselője. Jelenleg még tilos az egyetemeken
keresztény szempontból bármit elemezni Magyarországon és a liberális világban.
Főként F. Lyotard és M. Foucault francia
filozófusok a XX. század második felében tovább építették a liberális,
posztmodern értékrelativizmust melynek magjai a korábbi német filozófusok által
előkészített termékeny talajba hullottak. Ők jelentették ki, hogy „minden virág
virágozhat”, „minden megy”, a Szentírás, mint nagy narráció nem érvényes többé.
Ez is jó és az is jó, az igaz-hamis, jó-rossz, keresztény megkülönböztetésnek
vége. Nos, most éppen ennek a világrendnek és hamis gondolkodásnak van vége.
Amerika csúcsra járatta az európai gondolkodók liberális, posztmodern elvét. A
múltszázad elején innen indultak ki a „testfelszabadító mozgalmak”az európai S.
Freud és Feuerbach filozófus nemzedékének munkái nyomán. Innen indult ki a
gender elmélet is, ami ma már a nemek egybemosása felé tart. Liberális
követelmény lett, ne legyen többé papás, mamás játék az óvodában, amire még
emlékezhetünk mi is az SZDSZ idejéből. A nevelés kezdett bűnként értékelődni, a
liberálisok szerint nem kell nevelni, nem kell megtanítani mi a jó és mi a
rossz. A gyerekeknek azt hazudták a múlt századtól kezdve, hogy az a szabadság,
ha nincsenek morális gátak, a kereszténység Európa neurózis képzője. Mindent
szabad következmények nélkül az emberi jogok nevében. Azt hazudták nekik, hogy
joguk van megölni születendő gyermekeiket, joguk van a szabados kapcsolatokhoz,
ha úgy tetszik fiú-fiúval, vagy lány-lánnyal is. Nincs természetes és
természetellenes. Nincs egyetlen igazság, sok igazság van, a szabadság addig
terjed, míg mások jogait nem sérti. Ebben a humanizmusban és szabadságban morális
kritériumok szóba sem jönnek. A hazugság
századának gyermekei sírnak, a hazugságban születettek. A szabadság mámoros század gyermekeitől most
kezdik megvonni a kábítószert. Oda a humanizmusunk! Oda a mámoros
szabadság! A kábítószer probléma korunkban, ami ugyancsak Amerikából indult ki,
ennek a társadalmi mámornak az anyagi kivetülése. A tisztaságmánia a
tisztítószerektől roskadozó polcok, a lélek tisztulási pótléka, lelki
kivetülése, mert a mámor a lelket piszkolta be, aminek létét is elhazudta az
előző század. A tv, film, videó játék a halálba szórakozás eszközei, melyekből
ömlik a mocsok, a gyilok, a szex, elárasztotta Európát is, mert exportként
visszakapta posztmodern, liberális agyszüleményét Amerikából. „Ahol Krisztus,
ott a szabadság”, ezt titkolták el a mámor gyermekeitől, nehéz lesz a
kijózanodás. A hazugságban született gyermekek siratják a kábítószer mámor
végét.
Amerika rádiói, filmjei, tévé csatornái
és liberális újságjai a mámoros szabadság, az álhumanizmus gondolatait
visszhangozták mindeddig a demokrácia nevében. Vajon milyen demokrácia az, ahol
csak a Clintont ajnározó liberális világképű újságok virágozhattak? Vajon
Németországban milyen demokrácia van, ahol csak a liberális álhumanizmus hírei
jelenhetnek meg?
A liberális álhumanizmus csillaga Trump
győzelmével leáldozóban van. Megüzente a keresztényeknek, tudja, hogy a kereszténység
megtámadtatott, és szándékában áll, ezen változtatni. Látja, hogy a
globalizáció nem működik, a nemzettudaté a jövő. Trump által megszabadultunk mi
és a világ az amerikai erőszakos liberális demokrácia exporttól és a vele járó
feszültségtől. Óriási dühöngő viharokra számíthat azonban Trump a liberális
világ, vicsorgó fészkeiből, ahogyan Magyarországnak állnia kellett és kell a
dühöngő orkánt. Nem mondható hogy Amerika diktál, mert megint Európában jelent
meg az új szellemi irány, vissza keresztény gyökereinkhez és a nemzettudathoz.
Érdekes módon, most a politika színteréről indult egy kicsi országból, amit úgy
hívnak Magyarország. Később szövetségese is akadt, Lengyelország képében és
tudható, hogy mindig Amerika járatja csúcsra az új gondolatot, így óriási
segítségre bukkantunk.
Irodalom:
Fukuyama, Francis: A nagy szétbomlás, Európa, Bp., 2000.
Horváth Pál: Vallásismeret.
Tankönyv pedagógusoknak, tanulóknak. Bp., Calibra kiadó, 1996.
Löwith,
Karl: Világtörténelem és üdvtörténet. A történelemfilozófia teológiai gyökerei.
Bp., Atlantisz kiadó, 1996.
Máté-Tóth András: Vallástudomány és felsőoktatás. Magyar Tudomány 5/99
(569-579)
Smith,
James, K.: Who's Afraid of Postmodernism? Taking Derrida, Lyotard, and Foucault
to Church, Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2006, pp. 15-30.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése