„István a király” liberális átértelmezése
Augusztus 20-a Magyarországon Szent István egykori tettéről
szól, arról az államalapításról, ami a kereszténység útjára állította az
országot. Nem volt ez mindig így. A szocializmus éveiben, célzottan
visszaszorították az akkori kormányok a nemzeti és keresztény érzést. Ennek
következményeként beállt egy amnézia a Szent István-i örökségről,
elfelejtettük, hogy majdnem 2000 évig keresztény ország voltunk. Ennek volt előzménye
Szent István királyunk küzdelme a pogány örökséggel. Erre emlékeztetett
bennünket Szörényi-Bródy remekműve, az István a király rockopera, mely műfaj a XX.
században jelent meg. A szerzőpáros szinte zseniálisan ráérzett arra, hogy most
már más idők következnek, így vált a rendszerváltás nyitányává az 1983-ban
bemutatott rockopera, az István a király. A műnek óriási hatása volt, szinte
robbant. Felszakította az elnyomott érzelmeket, felnyitotta a csukott szemeket,
megszüntette az amnéziát. Az emberek többsége katartikus élményt élt át, amikor
megnézte a rockoperát, ami a szabadság érzését adta. Hozott egy rácsodálkozást,
hogy nekünk, magyaroknak is van nemzettörténetünk, van Szent koronánk, és van
István királyunk, akinek az európai kultúrába való betagolódásunkat, és
keresztény örökségünket köszönhetjük. Mi volt a domináns érzés a mű látásakor? A tiszta, a felemelő, az euforikus, és a
szabadság érzése.
2013. augusztus 20-án, Alföldi Róbert rendezésében, István a
király azt mutatta meg nekünk, hogy létezik egy másik, egy ezzel ellentétes
látásmód Magyarországon. Alföldi elhagyva az István korabeli kosztümöket,
modern XX. századi ruhába öltöztette szereplőit, amivel jelezte, hogy
mondanivalója jelenkori életünkre is érvényes. A darab a szimbolizmus nyelvén azt
közvetítette, hogy felesleges István királyt és fő törekvését, a kereszténység
útját ünnepelnünk, mert a rabságot hozta el nekünk. Már a bemutatás helyszíne
is szimbolikus a szegedi Dóm téren, Isten temploma előtt. Itt mutat fricskát
neki és rombolja a hitet, hogy Isten országa a szabadság volna.
Amikor egyforma szürke öltönybe öltözteti Koppányt és
Istvánt, amikor István négykézláb araszol a földön Istenhez fohászkodva, ezzel
egyrészt azt mondja, a pogány és a szent között nincs különbség. Másrészt alávetettségben
élsz, egy felettes hatalom önkényeskedik fölötted (ti. Isten). Ez szinkronban
van azzal a XX. századi posztmodern és liberális gondolkodással, ami azt mondja
„minden virág virágozhat”, minden egyenértékű, a pogány vallások és a
kereszténység között nincs különbség. Sok igazság van, ez is igaz és az is
igaz, a kereszténység csak egy vallás a többi között. A „fölöttes hatalom”
felfogás nem új keletű, már megjelenik Hegelnél, a 20. században pedig
legközismertebben C.G. Jungnál és Rudolf Steinernél. Ez szinkronban van azzal
is, amikor a kígyó azt mondja a Paradicsomban, hogy szakadjatok el Istentől, ti
is „istenek vagytok”, amivel megfordítja
a szabadság fogalmát. Az Evangélium szerint ugyanis „Ahol Krisztus lelke,
ott a szabadság”. Az Alföldi darab pedig azt közvetíti, hogy ahol Isten, ott
rabság van. Ennek legszimbolikusabb képe a Szent korona, mint rabrács és a belé
zárt emberek a darab, záró képében.
Alföldi ki akar bennünket ábrándítani abból, hogy amit
1983-ban láttunk, és amit István tett, az tiszta, felemelő volt és szabadságot
adott. Azt akarja mondani: ez nem az, aminek hittétek, mert itt csak vér,
gyilok és gyűlölet van. Hatásos eszközt talál mondanivalójához, gyakran a
mediatizált, média agresszivitás képeivel élve. Folyik a vér, illetve a piros
festék minden mennyiségben, a jelenetek horrorisztikusak
és egyben parodisztikusak. Lásd. a vonagló véres tömeg, a véres sámán, a
lefejezett ló,amiből látványosan, naturalisztikusan folyik a piros festék. Ezt
nevetés nélkül a közönség sem tudta megállni Szegeden, már-már Tarantino fanyar
és gunyoros horror világát idézi. Sok ötlet van benne, hiszen Alföldi
tehetséges, kreatív alkotó. Játszik, mint a gyerek, és azt az érzetet kelti,
hogy gúnyosan mosolyog a háttérben. A darab nevezhető zenés pamfletnek is, mert a néha csujjogató tánckar, az énekléssel
próbálkozó színészek játéka nem nevezhető rock operának, ami egykor volt. A
Trabantból kilépő régi szereplők bohókás tétovasága, a napszemüveges rendőrök
bizarrsága, a punk fejű sámán, csorgó piros festékkel a fején, a szürke
öltönyös négykézláb mászó István király, a szentség, a szent emlék
eltávolítására tett hatásos kísérlet. Míg a 83-as bemutatás visszavezetés volt Istenhez, addig az
Alföldi 2013-as rendezés az eltávolítást
szolgálja. Az előző felemelt, az utóbbi a
mélybe taszított. Katarzis helyett vér és döghalál. Még a liberális
filozófus Heller Ágnes is azt mondta Nietzsche munkásságáról, aki a
Zarathusztrában megírta az Evangélium pamfletjét: „A kreatív tehetség sem tehet
semmissé erkölcsöt és morált.”
A szimbolizmus itt, az európai kultúra legfőbb szimbólumának,
a Kereszt értelmének megfordítását
célozta meg. A Kereszt mindig is az élet jelképe volt. Az üdvtörténet szerint,
Jézus kereszthalálával szerzett nekünk örök életet. Ő a híd, csak „általa”
juthatunk vissza a Teremtőhöz. Ennek értelmében a pogányság az emberi lélek
halálát jelenti, mert nincs Megváltója, aki örök életet adjon neki. Alföldi ezt
fordítja meg abban a szimbolikus jelenetben, amikor a kereszttel döfik át az
embereket. Ezzel a horrorisztikus és naturalisztikus jelenettel azt mondja,
hogy a kereszt a halál, a halálosztó, a gyilkos hatalom jelképe. A kép megint
csak Tarantino-t idézi (lásd. Született gyilkosok), és a médiával elkábított
fiatalság nagy részének mind a tartalom, mind a megjelenítés tetszik.
Amikor a 83-as itthoni bemutatás után, egy történelmi esemény
színhelyén Spanyolországban is bemutatták a darabot, ott is eufóriát váltott
ki. Azt mondták, ezt a nehéz múlt emlékét őrző helyet ez a rock opera
megszentelte. Az Alföldi bemutatás láttán most, a megszentelés helyett a
meggyalázás juthat eszünkbe. Nesze nektek, keresztény érzület! Nesze nektek nemzeti
érzés! Alföldi csak önmagát adta, mert ő a korszellem, a „posztmodern és
liberális toleráns” tudat egyik képviselője. A posztmodern liberális tolerancia
nem épít, hanem rombol, mert nincsenek morális értékei. A darabban van
polgárpukkasztás, kreatív játék és saját liberális filozófia, ami Nyugat Európa
domináns gondolkodásmódját tükrözi. Benne van a posztmodern és liberális szinkretizmus,
az álságos békevágy, ami az antagonisztikus ellentétet egyenlőnek látja. Ezt
sugallja az „unom a politikát” kihangsúlyozása, a pogány és a keresztény, a
politikai bal és a jobb oldal egy kalitkába zártsága. Ezzel a maga hit nélküli,
posztmodern liberális toleráns módján azt mondja: legyen béke már.
Miután Istent kiiktatta, a nemzeti és keresztény érzelmeket
megszüntette, vajon békét remélni, lehet e?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése