Bulányi tanai és az Evangélium
Ki volt Bulányi
György?
Bulányi György (1919-2010)
piarista tanár volt, a Bokor katolikus bázisközösség vezetője. Munkásságának,
tanításának jellemzője, hogy az Ószövetség és az Újszövetség bizonyos részeit
megtagadta, elfogadni nem tudta. A szocializmusban a pártállam azért ítélte el,
mert illegális államellenes szervezkedés bűnében találta vétkesnek, miután
tanítványai megtagadták a katonai szolgálatot. Nemcsak az állam, de az Egyház
ítéletét is magára vonta eretnekség miatt, mert a Bibliára vonatkozó sajátos
tanításon kívül, az Egyház helyett, a kisközösségek működését szorgalmazta. Az
államhatalom e fenti vád miatt börtönre ítélte 1952-ben, innen 56-ban szabadult,
majd kétévi bujkálás után újból börtönévek következtek, de 1960-ban véglegesen
kiszabadult. 1982-ben a Püspöki kar elítélte tanait, ahol a Hittani Kongregáció
prefektusa Joseph Ratzinger bíboros a későbbi XVI. Benedek pápa volt. Felszólította,
hogy vonja vissza „téves, veszedelmes, és kétértelmű” tanításait. Felmerült az
eretnekség vádja, így sokáig nem misézhetett. Nem volt hajlandó aláírni a II. Vatikáni
zsinat 12 pontját, csak azzal a kitétellel, hogy az ember „csak
lelkiismeretének tartozik engedelmességgel”. Végül kompromisszum született,
bekerült a dokumentumba az ő kitétele, így 1992-ben rehabilitálták.
Milyen tanításokat hirdetett Bulányi?
Bulányi György tanainak ma is sok
követője van, így nem mindegy mit hirdetett. Először egy Jobbikhoz kötődő
honlapon találkoztam meghökkentő írásával. Megdöbbenve olvastam, hogy az
Ószövetséget, tehát a zsidó nép, azaz az Isten által „választott nép”
történetét ő nem hajlandó az szentmisében használni, helyette költőket idéz.
Ennek az olvasóközönség rendkívüli módon örült. Eszembe jutott a Szentírás
figyelmeztetése, hogy aki Jézus Krisztust nem fogadja el Megváltónak, az előtt
homályban marad az Ószövetség. Aztán ismerőseim körében kezdtem hallani, hogy
„bulányista” voltam. Így nem csoda, hogy
felkeltette érdeklődésemet az, hogy mit vall az Evangéliumról, így források
után kezdtem kutatni.
A Bokor közösség oldalán sok
Bulányi írást találtam, amiből láthattam, hogy ma is élő a követők csapata,
sokan vallják ma is ugyanazt, amiről XVI. Benedek pápa azt mondta, hogy
eretnekség. Ő pedig hittani kérdésekben nem szokott tévedni. Mi hát az igazság?
A Jézusi örökség című írásában,
rögtön egy Babits idézetre bukkantam, amivel tulajdonképpen a Szentírást akarta
cáfolni. Babits azt írja: „Ő sem az a véres Isten: a véres Isten nincsen. Kard,
ha csörren, vér, ha csobban, csak az ember vétkes abban”. Rögtön utána azt
találtam, hogy „nem várja Isten, hogy embervérrel, Istenvér ontásával,
engeszteljék ki, alig oltható haragját”. Tehát azt mondja Bulányi, Jézus nem
azért jött, hogy kereszthalálával, az ott kiontott vérével megváltsa az embert
bűneitől, amivel kiengeszteli Isten igazságosságát. Ezzel az egész Evangélium
lényegét tagadja meg, hogy Krisztus az ember megváltásáért érkezett a világba.
Megfeledkezik arról, hogy Isten nemcsak a
szerető Isten, hanem az igazságos Isten is. Nem látja be azt a mély
szakadékot, ami a nem e-világból való szentség és a földi ember között húzódik,
ami szükségesség tette ezt a nagy áldozatot.
Miért jött? –teszi fel a kérdést. Logikus
választ ad rá, mert azt mondja, hogy a szeretet okán jött és ebben
természetesen igaza van. Isten annyira szerette a világot, hogy egyszülött Fiát
adta megmentésére, hogy élete feláldozása árán, szerezzen neki belépőt a mennyországba.
Csakhogy Bulányi nem erre hivatkozik, hanem Jézus tanítóságára. Ő szerinte
csakis azért jött, hogy megmutassa, megtanítsa, hogyan kell „istenarcúnak”
lenni. Azt kérdezhetjük, ha Jézus csak tanítónak jött volna, mi különböztetné
meg a többi vallástól? Mi különböztetné meg Buddhától, Hermésztől és más
tanítóktól? Ez a Bulányi féle felfogás jellegzetesen a XX. századi posztmodern,
liberális, ezoterikus gondolkodáshoz hasonlatos, mely szerint Buddha, Mohamed,
Jézus nagyszerű tanítók voltak, ám azt már nem mondják, hogy Jézus a világ
Megváltója.
A Hegyi beszéd, az ember tudatos
viselkedése központi helyen áll tanaiban. Azt mondja, az ember képes a szeretetre
nemcsak a mennyországban, hanem itt a földön is. Ebben igaza van, jól tudjuk,
Jézus a szeretet parancsát hagyta ránk. Ezzel nincs is semmi gondunk, nagyon
fontos természetesen a keresztényi életvitel. Aki nem váltja tettekre a
tanítást, az hasonlatos ahhoz, mint aki homokra építi a házát. Ezt is tudjuk
Jézus tanításaiból, csakhogy Ő ettől sokkal több számunkra. Keresztáldozata
válik semmissé egy csapásra Bulányi elméletében. Egyenesen azt mondja, „megmérgezik
a lelket az olyan tanítások, hogy Ádám bűne miatt, Isten eredeti bűnnel verte
meg az embert, hogy Isten Fia véres halála által hajlandó kiengesztelődni, az
ember iránt”. Ezt az „áruló írástudók teológiájának” nevezi. Természetesen Isten
nem vert meg senkit az eredendő bűnnel, hanem saját maga került a bűn
hatalmába, tette miatt. Ebből a rabszolgaságból menti ki az embert, mert
megkönyörült a világon, képes volt egyetlen Fia életét adni az emberért.
Bulányi ennek elutasításával, nemcsak az
isteni igazságosságot, hanem Isten irgalmasságát is tagadja. Mi vitte
ennyire félre Bulányit? Talán a vértől, erőszaktól való irtózása? Lehet jobban
járt volna, ha Buddha tanai mellé szegődik, és nem csonkítja meg az
Evangéliumot. A Szentírás szerint ugyanis ehhez sem hozzátenni, sem elvenni nem
szabad, az a Szentlélek elleni bűn, ami soha sem bocsátható meg.
A magatartásbeli azonosság c.
írásában tanácsokat ad arra vonatkozóan, hogyan hasznosítsuk Jézus tanítását,
mivel csak a tanítással hajlandó foglalkozni. Azt mondja, át kell alakítani az
ember gondolkodásmódját, hogy ellenségnek senkit se tekintsen, csak
felebarátnak. Erről a gnózis juthat eszünkbe, a tudatosulás, a tudás általi
fejlődés. Holott a tanítás az, hogy Jézus az, aki átalakít, nem az emberi
erőfeszítés, hanem a hit által. A „régi emberből”, a megtérés által lesz „új
ember”, aki már nem a régi módon viselkedik. Egyébként a gnoszticizmus az,
amelyik Jézust tanítóként tiszteli, őt utánozva kell egyre magasabb szintre
emelkedni, ám Jézus kereszthalálát, megváltását letagadja. A gnoszticizmus
„szentségtelen, üres beszéde” ellen a korai Egyház sokat küzdött, az apostoli
figyelmeztetés nyomán.
Az uralomvágyról le kell mondani,
szolgálni kell minden embert - írja Bulányi. Ezzel egyetértünk, de amikor azt mondja,
hogy Isten nem uralkodik, csak szeret, ez ellentmond a Bibliának. Jézus is
Úrnak mondja magát, és megkülönböztet szolgát, igaz, arra tanít, nem nagyobb az
Úr a szolgánál. Isten a világ ura, Jézus a királya, mert „hatalmat kapott
mennyen és földön”. Ez a hatalom pedig a kereszthalálból származik. Isten az,
aki megteremtette a világot, a teremtményeket, és ő kormányozza azt. Ő
határozta meg az ember megmentését, amit az Ószövetségben meghirdetett, ezért
várták az emberek a Messiást, a megmentőt. Ő az, aki örök életet ad, ő az, aki
irgalmasságot gyakorol, mert szeret. Hogyan mondható akkor, hogy Isten nem ura
a világnak?
Kifogásolja Szent Pál tanításait,
mert túl hangsúlyossá tette az ember megváltását, Jézus kereszthalála által. „Megváltásgyümölcsélvezésnek”
hívja, és megint a tudat átalakítását hangsúlyozza. Debreceni disputa c.
írásában fény derül arra, hogy nemcsak Szent Pált utasítja el, tehát az
Újszövetség nagy részét, de az Ószövetséget, az egyiptomi kivonulást is, amikor
az egyiptomiak belefulladtak a vízbe, míg a választott nép megmenekült. Az
Isten által vezetett bálványimádó népek elleni harcot agressziónak titulálja,
ami elvezeti egészen a katonaság elutasításának tévedéséhez. Ezzel Isten
tervét, a bálványimádat elleni harcot veti el, annak a nemzetnek a küzdelmét,
melyből a Megváltó és a számára is elfogadható tanító megszületett. Mivel
megveti Jézus Krisztus kereszthalál áldozatát, azt sem érti meg, hogy az „Ószövetséget okulásunkra írták meg”. Nem
érzékeli a bálványimádatba süllyedt világ bűnösségét, reménytelenségét az
üdvösségre, amíg Jézus meg nem jött, és nem, mint tanító, hanem mint Megváltó.
Mit mond a négy Evangélium? Miért jött Jézus?
Bulányi azt mondja, Pál kitalálta
a maga Evangéliumát, mert ő nem lehetett Jézus tanítványa. Az apostolok évekig
hallgatták Jézust, így szerinte feszültség van a négy Evangélium és a páli
levelek között. A keresztény felekezetekben pálizmus van-írja Bulányi. Érdemes
hát megnéznünk az Evangéliumokat, hogy valóban nem beszélnek e, Jézus keresztre
feszítésének jelentőségéről. Már az elején le kell szögeznünk, hogy nyilván más
volt a feladata annak, aki Jézussal élt évekig és más, aki nem volt a
tanítványa. A négy evangélistánál így hangsúlyosabb szerep jut annak, hogy mit
csinált, mit mondott Jézus. Mindent pontosan lejegyeztek és amint látni fogjuk,
ebben bizony benne van az, hogy miért jött valójában. Igaz, ez nagyon lassan
bontakozik ki, Jézus sokáig nem jelenti ki magát, sokszor csak
példabeszédekben, hiszen nem jött még el az ideje. „Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia”- mondja az apostol, de még
hallgatnia kell.
Jézus a feljegyzések szerint,
soha nem mondta azt, hogy tanítónak jött volna. Rögtön Máténál azt találjuk, hogy a „bűnösökért jött”(Mt8,12), nyilván nekik
van a legnagyobb szükségük Isten irgalmára, a jézusi megváltásra a bűn
rabságából, hogy az Úr országába kerülhessen. Ha tetteit nézzük, azt látjuk,
hogy folyamatosan gyógyított. Ilyenkor azt mondta, „hited meggyógyított téged”,
„megbocsáttattak bűneid”. Tehát azért jött, hogy higgyenek benne, abban, aki a
bűnöket feloldja. „Te vagy az eljövendő,
vagy mást várjunk? (Mt10,12) –kérdezik Keresztelő János tanítványai.
Messiást vártak, és megjött, azért hogy a bűnöket megbocsássa, hogy üdvösségre
vigyen ez által. Nem egyszerű tanítót vártak, nem csak prófétát. Tanítónak ott
voltak előtte a próféták, ott volt Keresztelő János, de nagyobb volt ott, aki
életét adta értük. Ennek előre jelzése, végig vonul az Ószövetségen, melyet
Bulányi elvetett a Megváltóval együtt.
Máté evangéliuma kimondja, miért
jött: hogy „odaadja az életét, váltságul
sokakért”(Mt20,28) A többieknél is találunk erre vonatkozóan igét, így nem
igaz, hogy csak Pál beszél erről. Ugyanő az Utolsó vacsorán elhangzó Jézus
szavait idézi: „ez az én vérem, a
szövetségé, amelyet sokakért kiontanak a bűnök bocsánatára”(Mt26,28) Nincs
tehát itt semmi feszültség Pál és az apostolok között, csak Bulányinak van
vériszonya, ami miatt tévedésekbe esik.
„Te vagy
a Messiás?- kérdezi a főpap. Magad Mondtad”-
szól Jézus. Tehát nem tagadja, hogy ő az, akiről az ószövetségi próféták már
régen hírt adtak, aki sokat fog szenvedni, meghal, de üdvösséget szerez az
embereknek. Ő sem azt kérdezte, hogy tanító vagy? Próféta vagy? Márknál azt
olvassuk, hogy „hirdessétek az Evangéliumot
minden teremtménynek. Aki hisz, és megkeresztelkedik, üdvözül.” Az Evangélium
szó maga azt jelenti, hogy örömhír. Nem az a hír, hogy tanító érkezett, hanem
az, hogy az üdvösség szerzője jelent meg a világban. A megkeresztelkedés maga
jelzi a kereszthalált, ami záloga az emberek megváltásának.
Lukácsnál a Magnificatban, Isten
irgalmáról esik szó Jézus születése kapcsán, mert ezzel telik be a régi ígéret:
„megemlékezve irgalmáról, amelyet
atyáinknak, Ábrahámnak és utódainak örökre megígért”(Lk1,54-55). Zakariás
eltelve a Szentlélekkel így beszélt: „Áldott
az Úr, Izraelnek Istene, mert meglátogatta, és megváltotta népét. Erős
szabadítót támasztott nekünk”(Lk1,68,69). Ő sem tanítóról beszél, akinek
majd fia János készíti az utat, hanem a nép Megváltójáról, Szabadítóról szól.
Ugyancsak Lukácsnál található, hogy „népét
üdvösségre tanítsd, ami a bűnök bocsánatában van”(Lk1,77). Nem a
példabeszédek tanítására hívja fel a figyelmet, hanem a bűnök bocsánatára, ami
Jézus által érhető el. A Pásztorok hódolata kapcsán ezt tartja fontosnak
elmondani: „Ma megszületett a Megváltónk,
Krisztus az Úr, Dávid városában”(Lk2,11) Nem azt mondja, hogy megszületett
a tanítónk, hanem a Megváltóról beszél.
Jánosnál találjuk: „Nézzétek az Isten báránya!”, akiről
Mózes törvénye és a próféták írnak. A bárányt pedig tudjuk, leölni viszik, élő
áldozatul sokakért, hogy vére által megváltást szerezzen. Jézus mondja: „Bontsátok le ezt a templomot és harmadnapra
fölépítem”(Jan2,19). Itt pedig Jézus saját keresztre feszítéséről és
feltámadásáról beszél. Azért küldte őt az Isten, hogy „üdvösséget szerezzen a világnak”. Nem tanító hivatal ez, hanem a
küldetés a halálra az emberekért, mert Isten annyira szereti őket, hogy
gondoskodik róluk, el ne vesszenek: „Aki
hisz benne, az nem esik az ítélet alá…aki hisz a Fiúban, az örökké él…” Bulányi
abban hisz, hogy saját magát meg tudja váltani a tudata által, ő képes arra,
nincs szüksége Jézus megváltására. Jézus pedig János szerint is egyértelműen kinyilvánítja,
miért jött: „Én vagyok a mennyből
alászállott kenyér. A kenyér, amelyet adok, a testem, a világ életéért”(Jn6,51)
Bulányi szerint Jézus halála a hűség jele az Atyához. Holott Jézus teste
feláldozásról beszél, a világért. Óriási melléfogás!
Jézus azt mondja: „Én vagyok a kapu. Én vagyok a jó pásztor. A
jó pásztor, életét adja a juhaiért”(Jn11,11). Nem azt mondja, hogy én
vagyok a jó tanító, hanem azt, hogy életét adja az emberért, hogy rajta mint
kapun bejusson a mennyországba. Ő „odaadja
az életét, hogy másoknak örök élete legyen.” Kaifás a főpap is
megjövendöli, hogy „Jézus meghal a
népért”. Jézus így beszél: Talán mondjam azt, hogy „Atyám szabadíts meg az órától? De hiszen, éppen ezért az óráért jöttem!”(Jn12,27).
Van még több kérdés, hogy miért
jött Jézus?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése