2017. március 31., péntek

Gondolatok a "Testről és Lélekről"




Gondolatok a „Testről és Lélekről”

Enyedi Ildikó új filmjéről, a Testről és Lélekről, ami a Berlinárén Arany Medve díjat kapott, sok kritika jelent meg, de egyik sem gondolt arra a jelentés tartalomra, amit a jelen írás feltár. Vajon az ökumenikus zsűri által miért kapta meg a filmkritikusok díját is? Ez arra utal, hogy valami olyanra talált a film, ami sokak életérzését hordozza. Bár a ’70-es években játszódik, a probléma ma élőbb, mint valaha, sőt magasabb szintre lépett, ami már mindannyiunk számára érezhető. Lehet azonban, hogy csak az érzelmek szintjén, és még nem tudatosult, félünk megfogalmazni, azért nem jelenik meg a kritikákban. Művészi szinten beszél el valamit, ami hat a tudatalattira, de szavaink még nincsenek rá. Úgy gondoljuk, hogy ez a film látlelet a XX. és XXI. század emberéről, aki a Testet és a Lelket elszakította egymástól, a Testet emelte piedesztálra, Lélek nélkül. A film bemutatja ezt a sivár állapotot, mégis ennek legyőzéséről is szól. 
Vágóhíd, és ami erről eszünkbe jut
Már a helyszín, a vágóhíd véres világa, a tömegével leölt barmok látványa, e tocsogó vérben való napi jelenlét is a lélektelenségről beszél. Miközben nézzük a borzalmas naturalista valóságot, az állatok vérének ömlését, halk indiai hangtál szól, aláfestő zeneként. A keleti filozófia, az állatok leölését bűnnek mondja, a szarvasmarha meg egyenesen szent állat, aki ezt megöli, rossz karmára számíthat. E keleti valláselmélet, már a XIX. századtól bekerült a nyugati filozófiába, és a XX. századi pszichológiába, ami folyamatosan változtatta a gondolkodást.  A keresztény gondolat „az ember a természet ura” helyett, az „ember a természet része”, keleti vallási tétel kezdett uralkodni. Ehhez társult az „is”, „is” keleti felfogás, a keresztény „vagy”, „vagy” helyett. Tehát az igaz-hamis, jó-rossz keresztény morális meghatározottság helyett! Ez nagy részben hozzájárult a posztmodern és liberális tolerancia kialakulásához, mely nélkülözi a keresztény értelemben vett, morális kategóriákat. E szerint minden virág virágozhat, ez is jó, meg az is jó. Csak tolerancia és humánum, morális támasz nélkül. Jürgen Habermas német marxista szociológus azt mondta, a Ratzinger bíborossal folytatott vitában, hogy a liberális demokráciából hiányzik a morál. A New York-i Jonathan Haidt, a társas kapcsolatok pszichológusa, meglepő eredményre jutott a liberális és konzervatív morál alappillérjeiről. Bestseller könyvében azt kutatta, hogy a „Jó emberek miért megosztottak a politika és vallás által?”A konzervatívnak nem nevezhető, ateista világképű pszichológus azt találta, hogy a liberális erkölcs alapja hiányos. A konzervatívok szélesebb erkölcsi platformon állnak, mint a liberálisok. Míg a liberálisoknál 3 alappillért talált, addig a konzervatívok 6 erkölcsi alappillérrel rendelkeznek. A törődés/bántalmazás, az igazságosság/méltányosság, a szabadság/elnyomás mellett, a konzervatívok még hárommal több morális dimenzióban gondolkodnak. Ezek: a lojalitás/hűtlenség, tekintély/tisztelet, szentség/tisztátalanság morális dimenziói. Vitatkozva Heidt azon tételével, miszerint a liberálisok is rendelkeznek a szabadság morális értékével, azt látjuk, hogy abba beletartozik, a „vágyak szabad pluralitása”, így a szabadság terén csak a konzervatívok rendelkeznek erkölcsi alappillérrel. A konzervatív szabadságeszményben ugyanis a tisztaságra törekvés áll a középpontban. A konzervatívok értékei, mint pl. a házastársi hűség, tisztelet az idősebbek iránt, a szexuális kapcsolat tisztasága, felülírja a szabadság liberális értelmezését. Az is vélelmezhető, hogy miután a liberálisok erkölcsi alapja hiányos, ez gátolja a konzervatívok megértését, míg fordítva nem igaz.[1]      
 De térjünk vissza a filmhez. A vágóhídi környezet ilyen bemutatása csupán a liberális toleranciának, humánumnak azt a szintemelkedését jelzi a gondolkodásban, ami a film nézőjében lelkiismeret-furdalást ébreszt. Nyugaton, a keleti gyökerű, liberális humanizmus indította el az állatvédő mozgalmakat, ami például hazánkban a libatömés elleni negatív kampányban mutatkozott meg. Látható a vegetarianizmus terjedésében is, holott a keresztény kultúra szerint az állat és növényvilág az ember fenntartására teremtetett, mert semmi sem megvetendő, ami Isten teremtménye. A Biblia téves tanításnak mondja a húsevés tilalmát, ami vallási elméletekkel kapcsolódik egybe. Valószínű a film rendezőjének a naturalisztikus jelenetekkel a lelkiismeret-furdalás keltése volt a célja, ami hatásosnak bizonyult az ezoterikus, liberális és posztmodern tolerancia világtrendjében. Ez is hozzájárulhatott az ökumenikus sikerhez. Persze lehetne tekinteni fogyasztói társadalmunk kritikájának is a nagyüzemi húsfeldolgozás bemutatását, de a keleti hangtállal aláfestve, mégsem tekinthetjük annak. Finom, művészi eszközökkel azt akarta mondani, hogy mennyire lélektelenül, nem humánus módon cselekszik a nyugati keresztény kultúrában élő ember. Az ezoterizált és liberalizált Nyugat ítészei pedig értették.
A korrupció, ami nem korrupció?
Érinti a korrupció témáját is, ami megint csak földünk érdeklődésének középpontjában áll. A világ már egyre nehezebben tűri a korrupciót, a politikusok bukásának ez a leggyakoribb oka. Sokszor a politikai ellenzék ott is korrupciót kiált, ahol ez nem található, mert tudja, ezzel lehet a legnagyobb népharagot kiváltani, hiszen az emberi irigységre épít. Nem csoda, hogy Enyedi Ildikót rögtön erről faggatták a külföldi riporterek, holott a film egy pici jelenetéről van szó. A kérdés arra vonatkozott, hogy a rendőrkorrupció bizonyára kormánykritika volt. A rendezőnő azt mondta, ebben élünk, de a film a szocializmusban játszódik. Miután a rendőrséget kihívták a bugató por ellopása kapcsán, az igazgató nejlon szatyorba húst csomagoltat a nyomozó számára, búcsúzóul, ami a második látogatáskor is megismétlődik. Kérdés, vajon valóban korrupcióról beszélhetünk e, ebben az esetben? Történt e itt lefizetés, valami előny szerzés érdekében? A válaszunk az, hogy nem. A szokásos „repi” ajándékról volt szó, ami a mai napig szokásban van nagyon sok cégnél, de ennek nincs tétje, inkább figyelmesség, ahogy otthon mi is csomagolunk a kedves vendégnek távozáskor. Igaz, a pszichológus nem kapott, így a kérdés nyitva marad.    
A Test cselekedetei
Mégsem ezekről kell itt szólnunk. A vágóhídi környezet, azaz mint munkahely dolgozóiról, és az ott történt eseményekről van szó, mely hordozza a mondanivalót. Szerencsére nem naturalisztikusan ábrázolva, de végig a Test cselekedeteiről beszél az eseményekben. Látszólag ezek mellékes történések, mégsem véletlen, mi veszi körbe ezt a szerelmi történetet. A Testről, és az elsekélyesedett párkapcsolatról szól a bugató por ellopása, a „falu bikájának” megjelenése, a HR-es és feleségének ügye, sőt az igazgató előélete, a szexis pszichológusnő feltűnése és célzott kérdései, a takarítónő jó tanácsai Máriának, az autista jegyeket hordozó főszereplőnek. A HR-es megkérdezi az igazgatót, hogy neki is megvolt-e Jutka a felesége, mert a fél üzemmel lefeküdt már, sőt most is csalja a falu bikájával, az új dolgozóval. Ő maga, - amikor a testre feszülő ruhában és vörösre festett érzéki ajkakkal megjelenik a csinos pszichológusnő, - azt mondja: „De meghúznám!”. Az igazgató mögött is számtalan kaland, rövid életű testi kapcsolat áll, és utólag megjegyzi: „A kevesebb több lett volna!” A pszichológust majd felfalja a szemével, még a szerelem bontakozásának idején is, ágyba bújik egy nővel, bár lelki értelemben nincs hozzá semmi köze, nem is akar tőle semmit, csak éppen a Test cselekményét. Mégis, Ő már valójában belefáradt a sekélyes testiségbe, így válik alkalmassá az igazi kapcsolatra, aminek kibontakozását várjuk a filmben. A sokat megélt takarítónő testre feszülő ruha hordására biztatja Máriát, ha férfit akar fogni. A főszereplőnő pornót néz, hogy tréningezze magát a párkapcsolatra, azt hiszi ez a szerelem. A pszichológusnő kényes kérdéseket tesz fel a szexuális életre vonatkozóan, ami nem is csoda, hiszen a bugató por ellopásáról akar információkat szerezni. Megkérdezi a munkatársak álmait, és nyilván az álomban megjelenő szexualitásra kíváncsi. Váratlanul azonban megjelenik a Lélek cselekedte is, az igazgató és a minőségellenőr Mária, szarvas álmai kapcsán. Mindketten azt álmodják, hogy szarvasként élnek együtt egy idilli erdőben, forrásvizet isznak, összeér az orruk, ám ebből hiányzik a Test cselekménye, hiába várja a pszichológus a szarvas és az ünő párosodását. Itt felcsillan a remény, hogy mégsem minden a Test cselekményeiről szól az életben.
A felsorolt Test cselekményei, melyek körbeveszik a szarvas kapcsolati lélekpár történetét, emlékeztethetnek bennünket a nagy vihart kavart Miskolczi Miklós könyvére. Időben is közel van egymáshoz a filmtörténet, és a szociográfiai könyv születése. A „Színlelni boldog szeretőt”, 1981/82-ben íródott, majd követte a „Hazudni boldog hitvest” 1985-ben. Mindkettő a külső kapcsolatokkal terhelt házasságról, a párkapcsolatok elsekélyesedéséről, a Lélek nélküli Testi kapcsolatok előretöréséről szól. Ne gondoljuk azonban, hogy ez magyar jelenség, és a szocializmus terméke csupán. Igaz, hogy a szocializmusban a kereszténységet, az istentudatot elnyomták, de a vasfüggönyön túl, ugyanezt vitte végbe a liberalizmus terjedése. Sőt, a probléma sokkal korábbi. Visszamehetnénk egészen a Felvilágosodásig, amikor először indult meg a támadás a keresztény egyházak, és keresztény morális világrend ellen. Mégis a XIX. századi filozófiában gyorsultak fel a dolgok, amikor Nietzsche kijelenti, hogy „Isten halott!” Kortársai, és az utána következő filozófus nemzedékek, a Test és a Lélek elszakításán dolgoztak. A Lelket a szellemmel kezdték helyettesíteni, így könnyebb volt az elszakítás. Mindezzel a keresztény dualitás elvet támadták meg. Szent Pál, a Test és a Lélek együttes létéről beszél, az emberi testben. Testi létemben „mást érzek tagjaimban”- mondja -, mint amit a morál, azaz a lelkiség kíván, és ezt a kettőt kell összehangolni. Szól a „Testi ember” és a „Lelki ember” különbségéről, ahol a cél az „újjászületett ember”, azaz a lelki szint elérése, a jézusi megváltás által. A XX. században megvetett Biblia ezt írja: „A testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás”.(Gal 5,19) „Mert, ha test szerint éltek, meghaltok; de ha a test cselekedeteit a lélekkel megöldökölitek, éltek.”(Róm 8,13.)
Korunk azonban a Lelket letagadta, csupán a Testi ember szintjén kezdett élni. Később az elv bekerült a művészetekbe, ahol populáris szinten terjedt tovább a mindennapi gondolkodás felé. Ennek következményei lettek a „Test felszabadító” mozgalmak, a XX. század elején. Előtérbe került a „Test önrendelkezési joga”, mindez a „természetes- természetellenes”, „jó-rossz” keresztény morál fogalmak elvetésével párosult. Ez a gondolkodásmód a posztmodern és liberális világtrend alapkövét jelenti. Ennek lett következménye a homoszexuális jogok kiterjesztése, az azonos neműek házasságának követelése. Az indok szerint a heteroszexuális párkapcsolat nem természetesebb, mint az azonos neműeké, ez csupán előítélet. Szerintük ezzel a Test joga sérül. Mindez pedig nem más, mint a liberális szabadságértelmezés. Tehát Heidt megállapítása sántít, miszerint a liberálisok is rendelkeznek erkölcsi pillérrel a szabadság terén. Ez a keresztény morális értékekkel szemben áll. A morális értékek elvesztése nagymértékben hozzájárul mind a mai napig, a házasság válságához.

Győz a Lélek vagy mégsem?
A Test cselekményeinek problémáját hozza felszínre a „Testről és Lélekről” című film. De a gyönyörű agancsú szarvas és párja, a békés természetben megjelenő képei adják a reményt. Mégsem lehet megfeledkezni a Lélekről! A szarvas jelentése lélekvezető a magyar mondakörben. A magyar ősvallásban a szarvas, transzcendens tulajdonság hordozója, tehát valami lelki dolog. Itt két sérült ember találkozik, egy autista nő, és egy félig béna férfi. A nő magában hordozza az autista magányt, azt is mondhatnánk, szeretet betegsége van. A statisztikák szerint, az autisták száma egyre nő. Máriát a tisztaságmánia, rendmánia, kényszeres precizitás, a szabályok szó szerinti értelmezése, egy részképesség, jelesül a memória túlfejlettsége, és a vészes emberi kapcsolódási képtelenség, az érzelem nélküliség jellemzi. Mai kritika, hogy az autizmus nem betegség, csupán a létezés egy módja. A liberális szabadságeszmény szerint, ahogy vannak plurális együttélési formák, úgy lehet olyan élet, mely nem akar másokkal kapcsolatot. Megszületett az érzelemmentes, a szeretet nélküli ember. Társadalmi látlelet, a beteg társadalom jelképe az autista Mária. Mégis meggyógyul, lelki társra talál.  Az emberek többsége belefáradt már a sekélyes kapcsolatokba, a Lélek nélküli Test cselekedeteibe, ezért is lehetett sikere ennek a filmnek. Súlyos következménye a házasulási kedv elvesztése, a „gyermeknélküli kultúra”, ahogy Fukuyama, az amerikai közgazdász írta. Egy évszázada tart ez a folyamat, most már a társadalmi trendben váltás következik, vagy az elbeszélés itt megszakad. A rendező fricskája, hogy a film egy hosszú, szexuális aktussal zárul. A liberális gondolkodás ezt a boldog beteljesülésként értékeli, de hátha mást akart ezzel üzenni a rendező? A konzervatívok számára mindenesetre, ez újra a Test cselekményéről regél.
Minderről szól e film.    
                                


[1] Szabados Ádám PhD doktorandusz, hasonló véleményre jut a liberális erkölcs hiányzó pilléreinek következményeiről, miközben elemzi J. Haidt kutatását a DIVINITY teológiai honlapján. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése